#PaczkadlaSeniora – co przyniosła nam 7. edycja

#PaczkadlaSeniora – co przyniosła nam 7. edycja

Oprócz morza emocji i oceanu pozytywnych wrażeń ze strony seniorów i wolontariuszy kolejna edycja naszego projektu przyniosła nam wiedzę o tym, jak mają się seniorzy – po fali samotności spowodowanej pandemią i w czasie, kiedy ceny z dnia na dzień rosną. Widmo konieczności samodzielnego radzenia sobie i starań o utrzymanie się „na powierzchni” jest tym, co gnębi tę wrażliwą grupę społeczną.

W czasie wakacji do ich codziennych decyzji należy zastanawianie się, co wybrać: jedzenie czy leki. Niektórzy radzą sobie nieco lepiej, także dzięki sieci lokalnego wsparcia. Sąsiedzi, życzliwi znajomi,  –  słysząc o takim projekcie jak Paczka Dla Seniorazgłaszają znajome starsze osoby na listy wsparcia. Inni, o czym wiemy z wywiadów przeprowadzanych ze wszystkimi wolontariuszami, zgłaszającymi się do przekazywania paczek, radzą sobie ledwo. Nie chcemy napisać, że sobie nie radzą, bo włączyli tryb „przetrwanie”.

Tam, gdzie zauważyliśmy, że potrzeba wsparcia sięga dużo głębiej w raportach pomagających nam z edycji na edycję ulepszać projekt, zaznaczyliśmy, jakie produkty są najbardziej potrzebne. Do grupy seniorów  wymagających szczególnego wsparcia należą osoby schorowane, których sytuacja wynika z ograniczonej samodzielności. Dlatego często na listę najważniejszych dla nich artykułów, tuż po artykułach spożywczych, trafiają artykuły higieniczne, które też ostatnio zauważalnie podrożały (zauważyłaś/-eś to, uzupełniając swoje domowe zapasy – wesprzyj seniora przez panel na dole strony, pamiętając, że #MałeKwotyRobiąRobotę.

Seniorzy w raportach

Pamiętajmy, że wszyscy będziemy seniorami! Według wstępnych wyników Narodowego Spisu Powszechnego w ciągu 10 lat w Polsce przybyło 2 miliony seniorów, a tym samym już przeszło co 5 mieszkaniec Polski ma ponad 60 lat”. Tymczasem raport „Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce” pokazuje, że sytuacja polskich seniorów nie przedstawia się w jasnych barwach. Polska jest 76. w rankingu ponad 90 krajów odpowiednich dla osób starszych według Global AgeWatch Index.

Młodzież seniorom

Naszego projektu nie byłoby bez naszych podopiecznych – wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, którzy go wymyślili i wprowadzili w życie. Dziś w siedzibie fundacji nasz zespół, w powiększonym od dwóch tygodni składzie, dyskutował o obecności młodzieży z placówek opiekuńczo-wychowawczych. W tej edycji jest ona mniejsza i jednym z powodów jest moment w roku, w którym odbywa się finał tej edycji #PaczkaDlaSeniora – koniec roku szkolnego i początek wakcji, czas na poprawianie ocen, którego intensywności doświadczyliśmy podczas ostatnich majowo-czerwcowych spotkań w firmach odbywających się w ramach projektu edukacyjnego #EDUpodróże.

Bilans młodych uczestników w naszych projektach pozostaje w normie – tę edycję określiliśmy jako najbardziej rodzinną z dotychczas realizowanych. Dopóki do naszej siedziby po paczki do przekazania seniorom będą przybywać tacy wolontariusze, jak Dawid, Kuba, Amelia, Franciszek, Antoni widoczni na zdjęciach poniżej, nadal będziemy wierzyć, że tę planetę jeszcze da się uratować!

7. edycja w liczbach 

Naszym zobowiązaniem jest transparentność i pokazywanie “czarno na białym” tego, co udało nam się osiągnąć we współpracy z partnerami, wolontariuszami, młodzieżą. Pomimo trudnego okresu i cały czas prowadzonych działań #FDIAid (czyli wspierania uchodźców z Ukrainy) wspólnie spakowaliśmy 255 paczek o łącznej wartości 56 601,88 PLN. Wartość jednej paczki to 221,97 PLN.

Podsumowanie Paczka Dla Seniora 2022 
O projekcie #PaczkaDlaSeniora

To jeden z projektów społecznych Fundacji Dobrych Inicjatyw, które służą m.in. budowaniu wrażliwości społecznej i empatycznych postaw u dzieci i młodzieży (Cel Zrównoważonego Rozwoju #4: Dobra Jakość Edukacji) oraz rozwijaniu wrażliwości na potrzeby szczególnie wrażliwych grup społecznych (Cel Zrównoważonego Rozwoju #10: Mniej Nierówności). Projekt rozszerza też grupę beneficjentów naszej Fundacji o seniorów i do listy wspieranych przez nas SDGs (Sustainable Development Goals) dołącza Cel #1: Koniec z Ubóstwem.

comment closed